داریا داریا .

داریا

مراقبت و شست‌وشوی پارچه‌های پاییزی و نکات آن

پارچه ‌های پاییزه را چگونه باید شست؟

لباس‌های فصل پاییز و زمستان از پارچه‌هایی با بافت‌های ضخیم تهیه می‌شوند که الیاف آنها با الیاف پارچه‌های بهاره و تابستانه متفاوت است. بدیهی است که برای شست و شوی این پارچه‌های پاییزی نکات ویژه‌ای وجود دارد که رعایت آنها باعث کاهش آسیب به لباس و افزایش ماندگاری پارچه می‌شود.

در این مقاله، قصد داریم نکات و اصول مربوط به شست و شوی پارچه‌های پاییزی مختلف را بررسی کنیم و به شما معرفی کنیم. پیروی از این نکات و اصول می‌تواند به شما در افزایش عمر مفید پارچه‌های پاییزی بخصوص لباس بچه گانه که نیاز به دفعات بیشتر شستشو دارد، کمک کند. با ما همراه باشید تا این نکات را به شما بیان کنیم.

شست و شوی پارچه های پاییزی چگونه است؟

گاهی اوقات به هزینه‌های زیادی برای خرید یک لباس زیبای پاییزی می‌پردازید؛ اما به دلیل شست و شوی نادرست، بعد از مدت کوتاهی با یک لباس فرسوده و کهنه روبرو خواهید شد.

این اتفاق اهمیت شست و شوی مناسب پارچه‌های پاییزی را به خوبی نشان می‌دهد. قبل از بررسی دقیق پارچه‌های مختلف، بهتر است نکات کلی در مورد شست و شوی لباس‌های فصل گرم را بدانید.

 دمای آب

اولین و مهم‌ترین نکته برای شست و شوی لباس‌های زمستانی، به خصوص کت‌ها و ژاکت‌ها، دمای مناسب آب است. هرگز برای شستن این نوع لباس‌ها از آب داغ و دمای بالا استفاده نکنید. این کار علاوه بر آسیب دیدن بافت لباس، می‌تواند باعث شل شدن و بدقواره شدن آن شود و همچنین رنگ لباس را از بین ببرد. بهترین دما برای شست و شوی پارچه‌های پاییزی، دمای آب پایین‌تر از 45 درجه است.

 شست و شو با ماشین لباس شویی

اگر برای شست و شو از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید، باید به این نکته توجه کنید که گزینه لباس‌های ظریف و حساس را انتخاب کنید مخصوصا پوشاک زنانه تا کیفیت لباس‌ها حفظ شود. می‌توانید آنها را در کیسه‌ی سفید نخی قرار داده و سپس در ماشین لباسشویی بگذارید تا از نخ کشیدن لباس جلوگیری کنید.

لازم به ذکر است که لباس‌های پاییزی و زمستانی به دلیل داشتن بافت ضخیم‌تر، آب زیادی را جذب می‌کنند و به آنها سنگینی می‌بخشند. بنابراین، هنگام شست و شو، ماشین لباسشویی را پر نکنید.

برچسب روی لباس

هر لباسی چه لباس مردانه، زنانه و چه بچه گانه دارای برچسب راهنمای شست و شو است که به شما در شست و شوی پارچه‌های پاییزی کمک می‌کند. در این برچسب، مواردی مانند دمای آب، شست و شو با دست یا ماشین لباسشویی، و نحوه اتو کردن بیان شده است. با رعایت این نکات، می‌توانید از کیفیت لباس حفاظت کنید.

شست و شوی پارچه های پاییزی با دست

برخی اوقات نیاز است لباس ها با دست شسته شود، مثل لباس راحتی بچه گانه. در شستن پارچه‌های پاییزی با دست، باید به نکته‌ای توجه کنید. ابتدا پودر یا مایع لباسشویی را در آب گرم حل کنید و سپس لباس را درون ظرف قرار داده و به آرامی ماساژ دهید.

در مرحله آبکشی، همچنان لباس را نچلانید و فشار ندهید. با تغییر آب داخل ظرف و تکرار این عملیات، شست و شو را تکمیل کنید.

 خشک کردن پارچه های پاییزی

به دلیل سنگینی این نوع پارچه، پس از خیس شدن، آویزان کردن آن اشتباه است و ممکن است منجر به کشیده شدن و تغییر سایز لباس شود. برای لباس‌هایی با پارچه‌های پاییزی، بهتر است آنها را روی رخت آویز به صورت افقی پهن کنید یا در نزدیکی بخاری یا هر وسیله گرمایشی دیگر قرار دهید.

همچنین، از قرار دادن پارچه‌های پاییزی در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید، زیرا این موضوع می‌تواند باعث تغییر رنگ آنها شود.

پس از بررسی کلی نحوه‌ی شست و شوی پارچه‌های پاییزی، در ادامه به شست و شوی تعدادی از پارچه‌های مخصوص فصل پاییز می‌پردازیم تا با اصول مخصوص هر نوع پارچه، به ماندگاری مطلوبی از لباس‌ها برسیم.

لباس هایی از جنس چرم

پوشاک چرمی از محبوب‌ترین لباس‌های فصل پاییز و زمستان هستند و در مورد شست و شوی پارچه‌های زمستانی صحبت کردیم. پارچه‌ی چرم از پوست دباغی شده حیوانات تهیه می‌شود که به استایل شما جذابیت ویژه‌ای می‌بخشد. این نوع پارچه بسیار حساس است و نیاز به مراقبت دارد.

برای مراقبت از چرم و جلوگیری از خشک شدن آن، باید از محصولات نرم کننده طبیعی چرم استفاده کنید. در هنگام شستشوی این پارچه، از آب گرم و صابون استفاده کنید.

پارچه ی کشمیر

از این نوع پارچه معمولاً برای شال گردن و ژاکت استفاده می‌شود. اگرچه به نظر می‌رسد مانند پارچه‌ی پشمی باشد، اما هیچ شباهتی به آن ندارد.

هرگز پارچه کشمیری را در ماشین لباسشویی قرار ندهید و برای شست و شو از یک نرم‌ کننده یا شامپوی بچه استفاده کنید. سپس پارچه را درون یک حوله قرار داده و آب آن را بگیرید.

از آویزان کردن پارچه کشمیر برای خشک شدن خودداری کنید و آن را به صورت افقی روی رخت آویز پهن کنید.

پارچه ی پشمی

پارچه‌ی پشمی از الیاف طبیعی تهیه می‌شود و به همین دلیل مقاومت بالایی در بو و چروک شدن دارد؛ بنابراین نیاز به شست و شو کمتری دارد. می‌توانید این پارچه را هم با دست و هم در ماشین لباسشویی شست و شو کنید. اما باید نکات زیر را رعایت کنید.

اگر ماشین لباسشویی شما امکان شست و شو و چرخش لباس‌های پشمی را ندارد، بهتر است با آب سرد شستشو کنید و از مایع لباسشویی مخصوص پارچه‌های پشمی استفاده کنید. هرگز لباس‌های پشمی را با شوینده‌های آنزیم دار شسته نکنید، زیرا آنزیم بافت را تخریب کرده و در نتیجه پارچه را فرسوده می‌کند.

هنگام شست و شو با دست از آبی با دمای کمتر از ۳۰ درجه استفاده کنید و قبل از شروع به خیس کردن لباس، برای چند دقیقه اجازه دهید آب جذب شود.

پارچه ی کتان

همانطور که می‌دانید، کتان یک پارچه‌ی طبیعی است که قدرت جذب رطوبت بالایی دارد. در فصل پاییز، کتان انتخاب مناسبی برای ساختن یک استایل شیک است.

برای شست و شوی پارچه‌ی پاییزی کتان، می‌توانید با اطمینان از ماشین لباسشویی استفاده کنید و با آب سرد و یک شوینده‌ی ملایم، عمر لباس خود را افزایش دهید. پس از شست و شو، خشک کردن با فشار دادن به پارچه را اجتناب کنید؛ زیرا این کار می‌تواند باعث چین و چروک شدن روی لباس شود.

در هنگام شست و شوی پارچه‌ی کتان رنگی، توجه کنید که ممکن است مقداری از رنگ آن از دست بدهد؛ بنابراین بهتر است لباس‌های کتان رنگی را همراه با لباس‌های دیگر در ماشین لباسشویی قرار ندهید.

این مقاله به شما برخی از نکات و اصول شست و شوی پارچه‌ی پاییزی را آموخته است و شما متوجه شده‌اید که هر نوع پارچه نیازمند روش خاصی برای شست و شو است. توجه به نحوه‌ی شست و شوی لباس‌های پاییزی و زمستانی باعث حفظ زیبایی آنها، افزایش طول عمر و در نهایت صرفه‌جویی در هزینه می‌شود. این لباس‌ها در شرایط نامناسب شست و شو فرسوده و کهنه می‌شوند. با توجه به هزینه‌ی بالایی که برای آنها صرف می‌شود، بهتر است از روش‌های پیشگیری بهتر از درمان استفاده کنید.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ شهریور ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۲۲:۴۵ توسط:داریا موضوع: پوشاک نظرات (0)